سویا 1

مهیا شدن فروش سورگوم و کنجاله سویا در بازارگاه

در جلسه تحول، نوآوری و پیشرفت با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، مقرر و مصوب شد برای مصرف سورگوم در خوراک دام و طیور و بمنظور رقابت پذیری و جایگزینی آن با ذرت که با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود، یارانه تعلق بگیرد.
پیشنهاد ایجاد زیرساخت فروش سورگوم و سایر گیاهان کم آب بر و مقاوم به کم آبی و شوری دربازارگاه برای جایگزینی با ذرت و سویا مورد موافقت قرار گرفته و این زیرساخت اکنون توسط معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برای ۱۳ قلم کالای کشاورزی و در گام نخست برای کنجاله سویا و سورگوم آماده شده است.
همچنین پیشنهاد اختصاص یارانه بمیزان حدود ۱۵ درصد قیمت سورگوم داده شده، اما معاونت برنامه ریزی و اقتصادی و معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی و تعیین مقدار یارانه می باشد.
انتظار می رود تا یک ماه آینده مقدار یارانه مصرف سورگوم تعیین و اعلام شود تا تاثیرش را بر کشت این گیاه در سال جاری بگذراد.
کشت سورگوم علوفه ای و سورگوم دانه ای باید برای جایگزینی با ذرت دانه ای و ذرت علوفه ای توسعه پیدا کند، اما با توجه به تولید سالانه حدود ۱۶ میلیون تن ذرت علوفه ای و حدود ۹۰۰ هزار تن ذرت دانه ای در کشور، اولویت ما توسعه کشت سورگوم دانه ای است، زیرا بشدت به ذرت دانه ای در تامین خوراک دام و طیور وابسته هستیم.
دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۴۰۰ برای گیاهان و دام و طیور کم آب بر و مقاوم به کم آبی و شوری ریزی کرده است که ذرت و سورگوم از نظر پروتیین و انرژی تقریبا نزدیک به هم هستند و این درحالی است که نیاز آبی سورگوم یک سوم ذرت می باشد و از سال ۱۴۰۰ به بعد کشت گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری حدود ۵۰ درصد در کشور افزایش داشته است.
آب و خاک در کشور ما رو به شوری است و برای تامین امنیت غذایی و تولید پایدار دام و طیور باید به سمت گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری برویم و در کشور ما با دست اندازی به منابع آبی طی ۵۰ سال اخیر، آب سفره های زیرزمینی کاهش یافته و این امر موجب شده امروزه با پدیده‌های جدیدی همچون فرونشست زمین هم روبرو شویم.

جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره های داخل سايت سابين پروتئين تماس حاصل فرمائید

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

سبد خرید